Jak usunąć wystawioną opinie w Google (wersja mobilna)?
Najczęstszym pytaniem jakie otrzymujemy, nawet kilkadziesiąt razy dziennie, to pytanie „Jak usunąć negatywną opinie w Google?”. Najprostszą odpowiedzią jest, żeby nie dopuszczać do ich powstania. Jednak nie zawsze jest to możliwe i to często dzięki pomocy nieuczciwej konkurencji. Duży wpływ na usuwanie negatywnych opinii ma polityka Google, o której piszemy szerzej w rozdziale „Polityka Google względem opinii”.
Przed próbą usunięcia jakiejkolwiek opinii, warto wiedzieć iż Google bardzo niechętnie je usuwa i czyni to tylko w bardzo wyjątkowych sytuacjach. Niechęć Google jest na tyle wysoka, że Google sama o tym informuje jeszcze przed zgłoszeniem danej opinii w panelu Google Moja Firma.
„ Nie usuniemy negatywnych opinii, ani opinii, z którymi się nie zgadzasz, jeśli są one zgodne z polityką treści Google”
Do tego Google z roku na rok zawęża narzędzia i powody służące usuwaniu negatywnych opinii. W wyniku tego warto sobie zdawać sprawę, iż właściciel wizytówki czy profilu Google moja firma, względem konsumenta czy osoby wystawiającej opinię jest raczej na przegranej pozycji. Nie oznacza to jednak, że jest on bezbronny.
Google obecnie pozostawiło tylko jedno narzędzie służące do usuwania negatywnych opinii, a tak naprawdę tylko do ich oflagowania czyli zgłoszenia z tytułu jednego z poniższych powodów:
– ta opinia nie dotyczy tego,
– konflikt interesów,
– treści o charakterze jednoznacznie seksualnym lub obraźliwe,
– kwestie dotyczące prywatności,
– problem prawny
Z punktu widzenia właściciela wizytówki, brakuje tu najważniejszej rzeczy, czyli możliwości merytorycznego odniesienia się do danego komentarza. Nie mamy tutaj żadnej możliwości napisania czy zgłoszenia czegokolwiek, w tym ewentualnych uwag, nawet w przypadku posiadania dowodów celowego działania konkurencji, poprzez tworzenie negatywnych opinii.
Jak widać na powyższym przykładzie nie ma możliwości usunięcia opinii dlatego, że jest ona negatywna.
Nawet w regulaminach i zasadach zgłaszania opinii Google informuje nas poniższą regułką iż negatywne opinie nie zostaną usunięte jeśli nie naruszają one zasad Google.
„Przeczytaj zasady. Zgłaszaj tylko te profile użytkowników, które zawierają treści naruszające zasady Google. Nie zgłaszaj użytkowników, którzy przesyłają treści, które Ci się nie podobają, ale są poprawne i trafne. Google nie angażuje się w spory sprzedawców i klientów dotyczące stwierdzeń o wrażeniach klientów, ponieważ nie ma żadnego wiarygodnego sposobu na rozstrzygnięcie, kto ma rację. Przeczytaj zasady przed zgłoszeniem profilów użytkowników.”
Pomimo powyższych zasad, przed próbą usunięcia negatywnej czy niechcianej opinii Google, warto się zapoznać z zasadami ich publikacji.
To z kolei pozwoli nam na możliwie jak najdokładniejsze scharakteryzowanie rodzaju ich naruszenia.
Zasady publikacji opinii Google są dość często zmieniane o czym informuje samo Google: „Zaglądaj do tych zasad co jakiś czas, ponieważ możemy je aktualizować.”
Wcześniej były one bardziej precyzyjne a dziś są one bardziej ogólnikowe by nie powiedzieć lakoniczne. Na chwilę obecną (lipiec 2020) brzmią one następująco:
„Google chce pomóc Ci w odkrywaniu otaczającego Cię świata. Dzięki treściom udostępnianym przez użytkowników na naszych platformach, możesz oglądać i zwiedzać różne miejsca, zarówno te w pobliżu, jak i te po przeciwległej stronie globu. Dokładamy wszelkich starań, by treści publikowane przez użytkowników były przydatne i odzwierciedlały świat widziany oczami ich autorów.
Opracowaliśmy politykę treści publikowanych przez użytkowników Map Google, by mieć pewność, że każdy, kto ogląda treści przesłane przez użytkowników, będzie usatysfakcjonowany. Objaśniamy w nich istotne różnice w traktowaniu treści w różnych formatach, metody postępowania z niedozwolonymi treściami, a także kryteria publikacji obrazów lub filmów na platformach Google.
Publikowane treści muszą opierać się na prawdziwych doświadczeniach i informacjach. Celowe fałszowanie treści, kopiowanie lub kradzież zdjęć, opinie nie na temat, zniesławienia, ataki personalne i publikowanie niepotrzebnych lub nieprawdziwych treści naruszają nasze zasady. Jeśli zauważysz takie zachowania, zgłoś je.
Zastrzegamy sobie prawo do wyłączania treści publikowanych przez użytkowników w indywidualnych profilach firmy i kategoriach działalności, by zapobiegać nadużyciom. Zastrzegamy sobie także prawo do wyłączania treści publikowanych przez użytkowników w indywidualnych profilach firmy i kategoriach działalności, by zapobiegać nadużyciom. Zastrzegamy sobie również prawo do usuwania treści niezgodnych z naszymi zasadami i warunkami korzystania z usługi, a także do zawieszania lub usuwania kont użytkowników naruszających zasady.
Zaglądaj do tych zasad co jakiś czas, ponieważ możemy je aktualizować.”
Wcześniej zasady publikacji Opinii Google brzmiały:
„Poniżej przedstawiam zasady Google dotyczące publikowania komentarzy:
– nie wolno wysyłać spamu ani publikować fałszywych opinii w celu podwyższenia lub obniżenia oceny,
– nie wolno publikować treści o charakterze jednoznacznie seksualnym lub obraźliwym ani zamieszczać linków do nich,
– nie wolno publikować treści stanowiących naruszenie zasad, szerzących nienawiść, zawierających groźby lub służących do nękania innych osób ani zamieszczać linków do nich,
– nie wolno publikować ani linkować plików zawierających wirusy, plików uszkodzonych, koni trojańskich ani żadnych innych elementów o szkodliwym lub destrukcyjnym charakterze,
– nie wolno publikować żadnych materiałów naruszających prawa autorskie lub prawa własności intelektualnej innych osób,
– nie wolno podawać się za inną osobę, nieprawdziwie przedstawiać swoje relacji z inną osobą lub podmiotem ani w inny sposób fałszować takich informacji,
– nie wolno naruszać innych obwiązujących praw ani przepisów,
nie wolno używać komentarzy jako forum reklamowego.
Możesz też skorzystać z tych wytycznych i wskazówek:
– komentarze powinny zawierać informacje przydatne dla innych użytkowników,
– komentarze powinny być jasne, przydatne i prawdziwe oraz dotyczyć opiniowanych treści,
– warto wymieniać zarówno zalety jak i wady,
należy grzecznie odnosić się do innych osób i ich nie atakować,
tekst powinien być czytelny, nie należy nadużywać wielkich liter, ani znaków przystankowych,
– należy pisać zgodnie z zasadami gramatyki i sprawdzać poprawność pisowni.
Zastrzegamy sobie prawo do sprawdzania i usuwania komentarzy, które naruszają nasze zasady.”
Google dopuszcza również możliwość usunięcia opinii ze względu na obowiązujące prawo. Treść tej wiadomości jest lakoniczna i brzmi dokładnie: „powinny zostać usunięte z usług Google w świetle obowiązującego prawa”.
Warto wiedzieć, że w przypadku merytorycznej i kulturalnej opinii, szanse na jej usunięcie są znikome, by nie powiedzieć żadne.
Problemy z usunięciem negatywnych opinii ?
Służymy doświadczeniem i pomocą !
Zgłoszenie opinii do usunięcia można wykonać z dowolnych narzędzi:
– Google
– Google Maps
– Google Moja Firma (zgłoś nieodpowiednią treść)