Oceny Google – dlaczego musisz zacząć o nie dbać?

Oceny Google – dlaczego musisz zacząć o nie dbać?

Czy wiesz, że Twoja firma jest obecna w Google, nawet jeśli specjalnie się o to nie starałeś? Wystarczy, że jeden klient zrecenzował np. oferowany przez Ciebie produkt, usługę czy w jakikolwiek inny sposób wspomniał o Twoim biznesie. Każdy przedsiębiorca powinien zabiegać o to, aby jego firma była dobrze postrzegana przez klientów, na co decydujący wpływ mają oceny Google. Jeśli są one negatywne lub w najlepszym razie neutralne, to znasz już powód, dla którego trudno jest Ci pozyskiwać nowych klientów. Dowiedz się, jak można to zmienić.

Oceny Google – gdzie ich szukać?

Najważniejszym źródłem ocen jest wizytówka firmy uruchomiona w ramach usługi Google Moja Firma. Jest to narzędzie, które w założeniu ma ułatwić użytkownikom wyszukiwarki znalezienie np. lokalnych firm usługowych czy zaufanych sprzedawców. Po wpisaniu nazwy firmy w polu wyszukiwarki roboty Google zaprezentują wizytówkę potencjalnemu klientowi, który będzie mógł od razu zapoznać się z opiniami na temat przedsiębiorstwa i podjąć decyzję o skorzystaniu z jego oferty lub poszukaniu szczęścia u konkurencji.

Ponieważ pod wizytówkami popularnych firm mogą znajdować się setki czy nawet tysiące recenzji, na których czytanie nie mamy czasu, Google wprowadziło system ocen. Każdy recenzent poza komentarzem wystawia również ocenę punktową (w formie gwiazdek), z której wyciągana jest średnia. Przykładowo: firma ma 10 recenzji pod wizytówką, z czego 5 osób oceniło ją na 5 gwiazdek, 2 na 4 gwiazdki, a 3 na 1 gwiazdkę. Średnia to 3,6 i taka ocena Google zostanie zaprezentowana kolejnym potencjalnym klientom.

System ocen Google jest jednak znacznie bardziej rozbudowany, ponieważ opinie o firmach można znaleźć także w wielu innych miejscach należących do ekosystemu giganta z Mountain View. Przede wszystkim jest to sama wyszukiwarka oraz aplikacja Google Maps. Poza tym Google udostępni nam oceny wystawione w serwisach zewnętrznych, takich jak Facebook, GoldenLine, LinkedIn, GoWork, Booking.com i wielu innych.

Niska ocena firmy w Google to duży problem

Jeśli do tej pory nie przykładałeś większej wagi do kwestii wizerunku Twojej firmy w sieci, natomiast od pewnego czasu zauważasz, że coraz trudniej jest Ci pozyskiwać nowych klientów, to zachęcamy do przeprowadzenia prostego testu.

Wejdź w wyszukiwarkę i wpisz nazwę Twojej firmy. Mogą tutaj wystąpić trzy scenariusze:

  1. Znajdujesz dużo pozytywnych opinii, dzięki czemu ocena Google jest wysoka, wynosi np. 4,5 gwiazdki.
  2. Znajdujesz dużo negatywnych opinii, przez co ocena Google jest niska i wynosi np.  2,8 gwiazdki.
  3. Nie znajdujesz żadnych opinii, wizytówka Twojej firmy w Google nie została ani razu oceniona.

Skupimy się oczywiście na dwóch ostatnich scenariuszach, ponieważ jeden z nich dotyczy Twojej firmy (w przeciwnym razie nie czytałbyś tego poradnika). Brak jakichkolwiek ocen także stanowi poważny problem, podważając wiarygodność Twojej firmy. Większość konsumentów przed dokonaniem zakupu produktu czy usługi szuka opinii w Internecie. Jeśli ich nie znajdują, to zapala się im lampka ostrzegawcza i wiele osób tylko z tego powodu zrezygnuje z zakupu.

Paradoksalnie korzystniejsza jest więc sytuacja, w której ocena Google Twojej firmy jest niska, ale poparta wieloma recenzjami klientów. Tutaj przynajmniej mamy możliwość sprawdzenia, za co dotychczasowi klienci chwalą Twoją ofertę, a co im przeszkadza – kolejni potencjalni kupujący mogą na tej podstawie określić, czy wymienione wady są dla nich istotne czy jednak nie.

Zawsze natomiast trzeba mieć na uwadze to, że duża grupa konsumentów nie przeczyta opinii pod Twoją firmową wizytówką w Google, tylko zasugeruje się samą średnią ocen. Jeśli wynosi ona np. 3,0, to nie ma znaczenia, że ocenę zaniżyły boty (jest to coraz częstszy proceder, stanowiący element nieuczciwej konkurencji) – wiele osób odruchowo ominie taką wizytówkę. Co gorsza, sam algorytm Google jest zaprogramowany w taki sposób, aby polecać użytkownikom wyszukiwarki te najwyżej ocenione wizytówki.

Dla przykładu: wpisując w Google frazę „restauracja Koszalin” na samym szczycie wyświetlą się nam wizytówki mające najwyższą średnią ocen, przy czym algorytm weźmie też pod uwagę liczbę wystawionych recenzji. Dlatego wyżej pozycjonują się wizytówki z oceną np. 4,5, ale wyciągniętą z 200 opinii, niż te pięciogwiazdkowe, gdzie ocenę wystawiło tylko kilka osób.

Jak zapewnić sobie wysokie oceny w Google?

Na pewno nie powinieneś wybierać drogi na skróty i np. angażować znajomych w wystawianie Twojej firmie wysokich ocen. Ten sposób będzie kompletnie nieskuteczny w sytuacji, gdy pod wizytówką w Google Moja Firma znajduje się już sporo negatywnych komentarzy – kilka pięciogwiazdkowych recenzji nic nie zmieni, a w dodatku będą one wyglądać podejrzanie, gdy wystawimy je jedna po drugiej.

Tutaj niezbędne jest więc działanie metodyczne, zgodnie z indywidualnie dobraną strategią. Możesz liczyć na wsparcie zespołu Good Opinion. Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę, a w międzyczasie zajrzyj też do naszego kompleksowego poradnika, w którym krok po kroku omawiamy metody kreowania pozytywnego wizerunku marki w Google -  https://good-opinion.pl/poradnik-google/.