Usuwanie negatywnych opinii z Google: co powinieneś o tym wiedzieć?

Usuwanie negatywnych opinii z Google: co powinieneś o tym wiedzieć?

Prowadząc jakikolwiek biznes i promując go w sieci musisz zdawać sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ na jego sukces ma to, co użytkownicy mogą znaleźć o Twojej firmie w Google. Chodzi nie tylko o link do strony internetowej. Coraz więcej osób poprzestaje na informacjach wyświetlanych bezpośrednio w wyszukiwarce, w tym analizuje treść wizytówki w usłudze Google Moja Firma. Wniosek? Warto dbać o to, aby recenzje pod wizytówką były jak najbardziej pozytywne. Im więcej dobrych opinii, tym wyższy poziom zaufania do firmy i tym… lepsza pozycja wizytówki w Google Maps. Oczywiście z dokładnie odwrotną sytuacją będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy te recenzje nie są – pisząc delikatnie – przesadnie korzystne. Jeśli ten problem dotknął Twojej firmy, to z pewnością zastanawiasz się, czy istnieje opcja usuwania negatywnych opinii z Google. Odpowiedź znajdziesz w naszym poradniku.

Wizytówka Google, czyli broń obosieczna

Najważniejszą rzeczą, od której wypada zacząć, jest to, że Google bardzo skrupulatnie podchodzi do zasad publikowania oraz ewentualnego usuwania opinii z wizytówek w usłudze Google Moja Firma. Nie jest zatem tak, że właściciel wizytówki może sobie dowolnie decydować o tym, czy dana opinia powinna być widoczna dla pozostałych użytkowników, czy też nie.

Pod tym względem usługa Google diametralnie różni się chociażby od innego popularnego źródła firmowych opinii, czyli profilu marki na Facebooku. Ten portal społecznościowy daje przedsiębiorcom możliwość całkowitego wyłączenia opcji recenzowania. Google nie jest takie hojne. Decydując się na założenie wizytówki niejako podpisujesz cyrograf z amerykańskim gigantem. Jeśli recenzje będą pozytywne, to dużo na tym ugrasz. Jeśli negatywne? No cóż…

Bardzo problematyczną i – jak wiemy z doświadczenia – zaskakującą dla właścicieli wizytówek kwestią jest to, że w praktyce bardzo trudno jest usunąć całą wizytówkę, a wręcz jest to niemożliwe – poza jednym wyjątkiem, czyli fizyczną zmianą lokalizacji siedziby firmy.

Jeśli więc pod Twoją wizytówką zbierze się mnóstwo kiepskich opinii i nie będziesz w stanie już nad tym samodzielnie zapanować, to sprytny plan z usunięciem profilu i założeniem nowej wizytówki raczej Ci się nie powiedzie. Google momentalnie wykryje duplikację i po prostu przeniesie opinie ze starej wizytówki na nową.

Usunięcie negatywnej opinii z Google? Tylko, gdy są podstawy

Na całe szczęście nie jest tak, że każdy może sobie zostawić opinię o dowolnej treści i w ten sposób storpedować nielubiany biznes. Takie praktyki są standardem we współczesnym Internecie, a najczęściej stoi za nimi nieuczciwa konkurencja. Aby temu przeciwdziałać Google opracowało wytyczne dotyczące publikowania komentarzy pod wizytówkami w usłudze Google Moja Firma.

Jeśli negatywne opinie pod Twoją wizytówką mogą zostać podciągnięte pod jedno z tych kryteriów, to szansa na pozbycie się takich recenzji jest całkiem spora:

  • Opinie mające znamiona SPAM-u;
  • Opinie fałszywe, wystawione tylko po to, aby zawyżyć lub zaniżyć ocenę wizytówki;
  • Treści o charakterze seksualnym i obraźliwym;
  • Treści naruszające zasady Google;
  • Treści szerzące nienawiść;
  • Opinie zawierające groźby, służące nękaniu innych osób;
  • Komentarze, w których umieszczono link prowadzący do niebezpiecznej strony czy powodujący pobranie pliku zawierającego wirusa lub inne szkodliwe oprogramowanie;
  • Komentarze naruszające prawa autorskie lub prawa własności intelektualnej;
  • Opinie mające znamiona reklamy;
  • Treści, których autor podaje się za kogoś innego, celowo wprowadza innych w błąd, publikuje fałszywe informacje (np. twierdzi, że był klientem firmy, choć to nie jest prawdą);

Możesz zauważyć, że ten katalog – poza tym, że jest dość obszerny – zawiera co najmniej kilka dość ogólnikowych wytycznych. I właśnie to wykorzystujemy w Good Opinion. Usuwanie negatywnych opinii w Google w głównej mierze opiera się na podważaniu recenzji, które w jakikolwiek sposób mogą łamać regulamin usługodawcy, w tym przypadku firmy koncernu z Mountain View.

Google oczywiście nie musi od razu przyznać nam racji. Jeśli zgłoszona opinia nie została usunięta (trzeba to monitorować, czym także się zajmujemy), konieczne będzie odwołanie się od tej decyzji – czasami do skutku. Ważne jest tutaj przede wszystkim precyzyjne wskazanie naruszenia regulaminu, co z kolei wymaga wiedzy, doświadczenia i znajomości procedur, którymi kierują się ludzie z Google.

Innym, również często wykorzystywanym przez nas sposobem, jest mediacja z autorami negatywnych opinii. Proponujemy im różne modele rozwiązania sporu, wcielając się w rolę rzecznika naszego klienta. W toku negocjacji bardzo często udaje się nakłonić użytkownika do zmiany opinii lub jej usunięcia.

Nie musimy Cię chyba przekonywać, jak ogromne korzyści niesie ze sobą profesjonalnie przeprowadzona kampania usuwania negatywnych opinii z Google. To świetna inwestycja w wizerunek i ochronę marki. Chcesz indywidualną ofertę? Po prostu skontaktuj się z nami.