Fałszywe opinie w Google: jak sobie z tym poradzić?

Fałszywe opinie w Google: jak sobie z tym poradzić?

Każdy biznes działa dziś w warunkach największej w historii konkurencyjności. Ma to swoje dobre i złe strony – do tych drugich zaliczymy nieuczciwe działania konkurencji, z którymi spotyka się coraz więcej firm. Szczególnie wygodnym i skutecznym miejscem ataku jest wizytówka w usłudze Google Moja Firma. Przedsiębiorstwa, które próbują osiągnąć sukces rzucając kłody pod nogi swojej konkurencji inwestują niemałe środki w szkalowanie wizerunku innych firm, wykorzystując do tego właśnie system recenzji. Fałszywe opinie w Google to ogromny problem, który może nawet zepchnąć Twoją markę na branżowy margines. Na szczęście istnieje kilka sposobów, by z tym walczyć. Przeczytasz o nich w naszym poradniku.

Skąd się właściwie biorą fałszywe opinie w Google?

Możemy je podzielić na dwie podstawowe kategorie:

  1. Fałszywe opinie, które mają podnieść ocenę firmy.
  2. Fałszywe opinie, których celem jest zaniżenie oceny firmy.

W tym poradniku skupiamy się na tych drugich, bo mogą one bezpośrednio uderzyć w Twój biznes – a prawdopodobnie już uderzyły, skoro trafiłeś na nasz artykuł. Nieuczciwe recenzje pod wizytówką nie są niczym niezwykłym, bo tę strategię marketingową wykorzystuje dziś cała masa firm. Schemat jest bardzo prosty: typujemy marki, które stanowią zagrożenie dla naszej (np. szybko rosną, podbierają nam klientów, mają lepsze ceny itd.), odnajdujemy ich wizytówki w Google Moja Firma i ruszamy z kampanią publikowania negatywnych komentarzy.

Niektóre nieuczciwe firmy robią to „na piechotę”, czyli po prostu ich pracownicy zakładają fałszywe konta, z których oceniają konkurencję, powołując się na zmyślone sytuacje. Na popularności zyskuje jednak automatyzacja procesu dodawania nieprzychylnych komentarzy, do czego wykorzystuje się sztuczną inteligencję. Na rynku nie brakuje również freelancerów czy nawet agencji, które mogą zorganizować szeroko zakrojoną kampanię hejtu na konkurencję.

Jeśli widzisz, że pod Twoją wizytówką pojawia się coraz więcej negatywnych opinii, które ewidentnie nie mogą być autorstwa klientów (co wynika z treści), to wiesz już, że konkurencja wzięła Cię sobie na cel. Nieco trudniej jest to zweryfikować w oparciu o recenzje bez żadnej treści, czyli oceny wyłącznie gwiazdkowe. Jeśli jednak w ostatnim czasie przybyło ich bardzo dużo i następują po sobie, w krótkich odstępach, to także będzie to jasny sygnał, że konkurencja maczała w tym palce.

Jak usunąć nieuczciwe opinie w Google? Czy to w ogóle jest możliwe?

Jest jak najbardziej możliwe, choć nie takie proste, jak mogłoby się wydawać. Google bardzo dba o niezależność swojego systemu opinii i bez powodu nie ulega presji firm, które chciałyby pozbyć się negatywnych opinii pod swoimi wizytówkami. Prośba o to musi być mocno uargumentowana, a i to nie daje pewności, że pracownik Google się do niej przychyli. Warto więc skorzystać tutaj z pomocy ekspertów w walce z biznesowym hejtem i nieuczciwymi opiniami – Good Opinion jest do Twojej dyspozycji.

Gdy mamy pewność, że recenzje pod Twoją wizytówką są zmyślone i mają na celu wyłącznie obniżenie oceny firmy, skupiamy się na wykazaniu, że łamią one regulamin Google. Możemy się powołać chociażby na fałszywość opinii czy podawanie się jej autora za kogoś innego. Wysyłamy dobrze przygotowany wniosek do Google o usunięcie takiej recenzji i czekamy na reakcję. Czasami trzeba będzie się odwołać i tak aż do skutku.

Gorzej sprawa przedstawia się z fałszywymi opiniami, które nie zawierają żadnej treści, a jedynie ocenę gwiazdkową. Tutaj, aby skłonić Google do ich usunięcia, konieczne będzie wykazanie, że pochodzą one z systemu automatycznego wystawiania opinii przez tzw. boty. Dowodem może być chociażby to, że w krótkich odstępach czasu pod wizytówką pojawiło się mnóstwo jednogwiazdkowych ocen, choć wcześniej firma cieszyła się dobrą opinią. Google zbada sprawę i jeśli potwierdzi, że mamy do czynienia z fałszerstwem, usunie takie recenzje.

Jak jeszcze można reagować na fałszywe opinie w Google?

Kluczowe jest tutaj słowo „reagować”, ponieważ lekceważenie negatywnych recenzji pojawiających się pod wizytówką Google jest ewidentnym działaniem na szkodę swojego biznesu. Przeciętny użytkownik nie będzie analizować tego, czy komentarze na temat firmy są fałszywe czy prawdziwe. Widząc np. ocenę 2,9 po prostu nie skorzysta z oferty (co ciekawe, największym zaufaniem cieszą się wizytówki firm ocenionych na 4,2-4,5 gwiazdki).

Jeśli usunięcie fałszywych opinii w Google jest niemożliwe lub byłoby bardzo czasochłonne, warto obrać inną strategię. Nie chowamy głowy w piasek, nie udajemy, że problemu nie ma, tylko nawiązujemy dialog z autorami negatywnych komentarzy.

Mając pewność, że opinia została zmyślona, można zastosować skuteczny trik polegający na zaproponowaniu jej autorowi np. zwrotu pieniędzy czy przesłania nowego produktu bez żadnych opłat. Oczywiście nigdy do tego nie dojdzie (zwłaszcza, jeśli opinię wygenerował bot), ale inni użytkownicy zobaczą, że firma jest nastawiona prokliencko, co dobrze wpłynie na jej wizerunek.

Zwracamy również uwagę na to, że aby móc skutecznie walczyć z fałszywymi opiniami w Google, trzeba je na bieżąco monitorować. W tym również pomoże Ci zespół Good Opinion. Skontaktuj się z nami i zapytaj o indywidualną ofertę.