W internecie reputacja firmy może zostać nadszarpnięta przez nieuczciwe lub fałszywe opinie. GoWork to platforma, na której takie sytuacje się zdarzają. Warto wiedzieć, jak sobie z nimi radzić. W tym poradniku znajdziesz praktyczne kroki do usunięcia nieprawdziwych recenzji i ochrony wizerunku swojej firmy. Dowiesz się również, kiedy warto rozważyć interwencję prawną.
Opinie o firmie na GoWork mają ogromne znaczenie dla wizerunku marki w sieci. Pozytywne opinie i rekomendacje są kluczowe w budowaniu wiarygodności firmy. Internauci często przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług lub zakupie produktów, sprawdzają opinie innych użytkowników. Dobre recenzje mogą przyciągnąć nowych klientów, a także ułatwić nawiązywanie współpracy z przyszłymi kontrahentami i partnerami biznesowymi. Z kolei negatywna opinia może skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów i wpłynąć na trudności w nawiązywaniu współpracy. Dlatego tak ważne jest, aby monitorować i dbać o to, co o nas piszą na portalach opiniotwórczych.
GoWork to najpopularniejszy portal opinii o pracodawcach, na którym pracownicy mogą wystawić opinię o swoim pracodawcy. Jego celem jest stworzenie przestrzeni, gdzie pracownicy mogą swobodnie wypowiadać się o swoim zakładzie pracy. Mogą także opowiedzieć o atmosferze panującej w firmie, recenzować przełożonych oraz opisywać warunki zatrudnienia.
Portal umożliwia użytkownikom anonimowe dzielenie się swoimi doświadczeniami. Może to pomóc innym w podjęciu decyzji o wyborze miejsca pracy. GoWork gromadzi opinie z różnych branż. Przyszli pracownicy mogą porównać oferty i warunki zatrudnienia w różnych firmach.
Dodatkowo GoWork pozwala pracodawcom na aktywne zarządzanie swoim wizerunkiem poprzez odpowiedzi na recenzje oraz publikowanie ogłoszeń o pracy. To zwiększa ich widoczność wśród potencjalnych kandydatów. Taki model działania sprzyja transparentności i umożliwia budowanie zaufania w relacjach pracodawca-pracownik.
Wiesz już, jak działa portal GoWork. Sprawdźmy zatem skąd się biorą komentarze i czy są one anonimowe?
Opinie na GoWork mogą być anonimowe. Wielu pracodawców przekonało się, że pracownicy, mając możliwość anonimowego wyrażania opinii, chcą zaszkodzić firmie. Negatywne komentarze mogą poważnie wpłynąć na jej reputację. Takie sytuacje często pojawiają się na portalu GoWork, gdzie niektóre opinie budzą duże emocje.
Byli i obecni pracownicy potrafią wyrazić swoją frustrację i niezadowolenie, ujawniając wewnętrzne sprawy firmy, które z pozoru nie wydają się istotne, ale w ich komentarzach zyskują na znaczeniu. Pamiętaj jednak, że często osoby zadowolone ze swojego stanowiska czy atmosfery w pracy często nie dodają opinii, przez co te negatywne potrafią stanowić większość.
Warto o tym pamiętać!
Na GoWork można zamieszczać opinie anonimowo, a treści nie są weryfikowane, co sprawia, że ludzie często piszą pod wpływem emocji, z chęci zemsty lub dla żartu. Zastanawiasz się jednak, czy złe opinie mogą być efektem działań konkurencyjnych firm? Sprawdźmy to.
Nie jest żadną tajemnicą, że negatywne opinie o pracodawcach na GoWork mogą być (i bardzo często są) efektem działań konkurencyjnych firm. Obecnie ponad 70% pracodawców zgłasza trudności ze znalezieniem wartościowych pracowników. Najlepsi kandydaci stali się tak cenni, że przedsiębiorcy o nich rywalizują. Nie zawsze uczciwie.
Część firm wykorzystuje portal GoWork do tego, aby wywołać kryzys wizerunkowy konkurencyjnych przedsiębiorstw i tym samym zniechęcić osoby szukające pracy do zatrudnienia się w źle ocenianych firmach. Skoro opinię na GoWork może dodać każdy (nikt nie sprawdza, czy dana osoba rzeczywiście pracowała w ocenianej firmie), to tworzy się nam tutaj ogromne pole do manipulacji i działań z zakresu czarnego PR-u.
Wielu pracodawców doświadczyło już tego problemu. Gdy pojawia się skrajnie negatywna opinia, a przedstawione w niej „fakty” nijak mają się do rzeczywistości, to można mieć już pewność, że jest to forma nieuczciwej konkurencji. W takich przypadkach kluczowe jest merytorycznego uzasadnienia, aby skutecznie przeciwdziałać fałszywym lub konkurencyjnie motywowanym negatywnym opiniom.
Zjawisko hejtu w internecie to fenomen, na którego temat pojawia się coraz więcej badań. Pamiętaj, że nie musisz pozostawać wobec niego bierny. Nie bój się wyciągać konsekwencji wobec osób, które go stosują. Jednak czy hejt ma coś wspólnego z wolnością wypowiedzi?
Wolność wypowiedzi to jedno z fundamentalnych praw człowieka, ale nie oznacza to, że można bezkarnie kłamać, obrażać czy naruszać czyjąś godność. Każdy ma prawo do wyrażania swoich opinii, ale musi to robić z poszanowaniem praw innych osób. Prawo chroni godność, dobre imię i dobra osobiste każdego człowieka.
Korzystając z wolności wypowiedzi, należy pamiętać, aby nie naruszać praw innych. Przepisy zakazują m.in. wypowiedzi obrażających uczucia religijne, zawierających pomówienia, oszczerstwa, zniewagi, a także nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych czy wyznaniowych. Dlatego, nawet w Internecie, odpowiedzialność za słowa jest kluczowa. Nie bój się ustalić, kto psuje reputację Twojej firmy.
Ustalenie, kto jest autorem szkodliwej opinii na portalu GoWork, może być wyzwaniem. Anonimowość w Internecie ma swoje zalety, ale w przypadku szkodliwych komentarzy może stanowić problem. W szczególnych przypadkach można wystąpić do administratora portalu o udostępnienie adresu IP i danych kontaktowych autora.
Administrator może udostępnić te dane tylko na podstawie przesłanek przewidzianych przez prawo i musi być pewny, że te przesłanki wystąpiły. Aby uzyskać potrzebne informacje, warto skonsultować się z kancelarią prawną lub złożyć skargę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Dzięki temu można podjąć kroki prawne w celu ochrony swojego pozytywnego wizerunku.
Teraz gdy wiesz już, jakie masz opcje, dowiedz się, jak usunąć negatywną opinię z portalu GoWork.
Od razu zdradzimy, że obrzucony błotem pracodawca nie jest wcale bezbronny. Istnieje kilka metod usunięcia negatywnej opinii z GoWork, przy czym każda z nich wymaga sporego zaangażowania. Usunięcie opinii z GoWork jest trudne i wymaga merytorycznego uzasadnienia oraz przedstawienia niepodważalnych dowodów na fałszywość treści. Stąd coraz więcej pracodawców decyduje się wynająć profesjonalną agencję, która w ich imieniu podejmie skuteczne działania zmierzające do wycofania nieobiektywnej opinii z GoWork. Zespół Good Opinion jest oczywiście do Twojej dyspozycji.
Pierwszym rozwiązaniem jest skontaktowanie się z administratorem portalu GoWork i złożenie prośby o usunięcie konkretnej opinii. Administrator zrobi to, jeśli opinia:
Problem polega na tym, że administrator rzadko usuwa opinię w całości – znacznie częściej ją cenzuruje, aby spełniania zapisy regulaminu portalu. Aby doszło do trwałego usunięcia komentarza, pracodawca musi przedstawić niezbite dowody na to, że opinia nie została napisana przez byłego lub obecnego pracownika, a jej treść jest wyssana z palca. To niestety trudny temat.
Innym sposobem jest założenie płatnego profilu pracodawcy na GoWork. Daje to dostęp do panelu administracyjnego, z poziomu którego pracodawca (lub wynajęta przez niego firma) może edytować opinie lub usuwać je w całości. Brzmi łatwo, ale niestety każdy taki przypadek i tak zostanie przeanalizowany przez administratora GoWork. Jeśli ten uzna, że opinia nie złamała regulaminu portalu, to po prostu ją przywróci.
Nie musisz jednak kłopotać się z tym samodzielnie. Sprawdź, jak mogą Ci w tym pomóc profesjonaliści.
Praktyka pokazuje, że zamiast walczyć o usunięcie negatywnych opinii z GoWork, lepiej jest podjąć działania PR-owe zmierzające do ochrony i wzmocnienia wizerunku marki pracodawcy. Taką strategię proponujemy naszym klientom w Good Opinion. Na czym to dokładnie polega?
W grę wchodzi przede wszystkim kulturalne odpowiedzenie na negatywny komentarz i zadeklarowanie pełnej gotowości do rozwiązania kłopotliwej sytuacji. Inteligentnie napisana odpowiedź może wprawić w zakłopotanie autora opinii oraz obnażyć jego złe intencje, co nie umknie uwadze osób czytających komentarz.
Jeśli wiemy, kto jest autorem negatywnej opinii, to zawsze można się z tą osobą skontaktować, wyjaśnić sprawę i zaproponować satysfakcjonujące obie strony rozwiązanie, w efekcie czego komentarz zostanie usunięty lub istotnie zmieniony.
Masz problem z negatywnymi opiniami na GoWork i chcesz je usunąć oraz ochronić wizerunek Twojej marki? Skontaktuj się z Good Opinion.