Jak zadbać o opinie firmy w Internecie? 4 najważniejsze zasady

Jak zadbać o opinie firmy w Internecie? 4 najważniejsze zasady

Według raportu BrightLocal 9 na 10 osób szuka firm w swojej okolicy w Internecie. Co trzeci konsument przyznaje się do sprawdzania opinii o produktach, usługach i markach w sieci przed podjęciem decyzji zakupowej, poświęcając na to – uwaga – średnio blisko 14 minut. Ten sam raport przynosi nam jeszcze jedną istotną ciekawostkę: przeciętny konsument zapoznaje się z aż 10 opiniami nim zaufa konkretnemu przedsiębiorcy.

Jaki płynie z tego wniosek? Chcąc rozwijać swój biznes i móc skutecznie rywalizować z branżową konkurencją musisz wiedzieć, jak zadbać o opinie firmy w Internecie. Nie jest to ani łatwe, ani szybkie zadanie, jednak innej drogi po prostu nie ma. W naszym poradniku znajdziesz 4 wskazówki, które warto wykorzystać.

Po pierwsze: zacznij pozyskiwać opinie

Zadziwiające, jak wielu przedsiębiorców tego nie robi i nawet nie zachęca swoich klientów do dzielenia się opiniami w sieci. Lekceważenie pozyskiwania recenzji o firmie jest dość powszechnym problemem, który ma swoje konsekwencje.

Mnóstwo przedsiębiorstw nie zdaje sobie sprawy z tego, że tak naprawdę są anonimowe, a klienci zainteresowani ich usługami czy produktami nie są w stanie znaleźć na ich temat choćby skromnej wzmianki w wyszukiwarce Google. Zastanów się, czym zaufałbyś firmie, o której nie możesz się niczego dowiedzieć?

Sposobów na pozyskiwanie opinii jest bardzo dużo: od bezpośredniego proszenia klientów o wystawienie recenzji, przez eksponowanie wizytówki firmy w wyszukiwarce, aż po obecność na różnego rodzaju portalach.

Najpopularniejszymi miejscami gromadzenia opinii o firmie w Internecie są:

  • wizytówka firmy w usłudze Google Moja Firma,
  • profil marki na Facebooku oraz innych portalach społecznościowych,
  • platformy zakupowe i porównywarki cenowe, jak na przykład Ceneo,
  • portale branżowe – chociażby TripAdvisor,
  • niezależne portale opinii, jak TrustPilot,
  • platformy sprzedażowe, jak Allegro.

Opcji jest zatem sporo, dlatego trudno jest w jakikolwiek sensowny sposób wytłumaczyć, dlaczego niektóre firmy w ogóle nie starają się pozyskiwać opinii na swój temat.

Po drugie: prowadź monitoring opinii o Twojej firmie

To, że nie widzisz żadnych opinii na temat Twojego biznesu wcale nie oznacza, że ich nie ma. Bardzo często nasi klienci są mocno zaskoczeni lekturą raportu, z którego jasno wynika, iż opinie o ich firmach są, delikatnie pisząc, nienajlepsze. Aby nie działać po omacku i mieć pełen obraz wizerunku marki w sieci, trzeba po prostu monitorować Internet pod kątem zamieszczanych w nim wzmianek o firmie.

W ten sposób można również zdemaskować nieuczciwe działania konkurencji, która coraz częściej wykorzystuje Internet do szkalowania wizerunku innych firm poprzez publikowanie zmyślonych, skrajnie negatywnych opinii.

Po trzecie: nie lekceważ negatywnych komentarzy

Negatywne opinie o firmie nie muszą wcale oznaczać, że marka bezpowrotnie straciła szansę na zbudowanie atrakcyjnego, zaufanego wizerunku. Z takimi recenzjami można sobie poradzić, a nawet mieć z nich konkretną korzyść. Najważniejsze jest natomiast to, aby nie przechodzić obok nich obojętnie i nie udawać, że nic się nie stało.

Na negatywne komentarze zawsze warto odpowiedzieć, wykazując zainteresowanie problemem klienta i proponując mu jakieś opcje rozwiązania kłopotliwej dla obu stron sytuacji. Jest to jedna z podstawowych metod usuwania negatywnych opinii o firmie.

Więcej o tym, jak radzić sobie z negatywnymi opiniami w sieci przeczytasz w naszym obszernym, darmowym poradniku, który znajdziesz po tym linkiem - https://good-opinion.pl/poradnik-google/.

Po czwarte: wykorzystuj wszelkie dostępne sposoby, aby zamazać złe wrażenie

Negatywne opinie najlepiej jest przykrywać tymi pozytywnymi, co oczywiście nie nastąpi od razu i wymaga czasu. Nie musisz jednak wcale czekać z założonymi rękami, aż kiepski wizerunek firmy „sam” się poprawi. Istnieje szereg sposobów na to, aby dość szybko pozbyć się skrajnie negatywnych recenzji, zwłaszcza tych, które są jednoznacznie krzywdzące, zmyślone i mają znamiona zwykłego hejtu.

Dokładnie opisaliśmy to w osobnym artykule na blogu, który poświęciliśmy usuwaniu negatywnych opinii z portalu GoWork. Łap bezpośredni link do poradnika - https://good-opinion.pl/jak-usunac-opinie-z-gowork/.

Nie ma jednej uniwersalnej metody na to, jak zadbać o opinie firmy w Internecie. Nie da się tego zrobić w kilka minut, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki – a już na pewno nie wtedy, gdy do tej pory zaniedbywałeś kwestię budowania pozytywnego wizerunku marki w sieci. Do tematu trzeba podejść kompleksowo, dokładnie tak samo, jak do układania strategii marketingowej.

Pozyskiwanie pozytywnych opinii o firmie jest szalenie ważne, podobnie jak radzenie sobie z tymi negatywnymi, które stanowią swego rodzaju kotwicę uniemożliwiającą Twojej marce wypłynięcie na szerokie wody. Warto tutaj skorzystać ze wsparcia profesjonalistów, którzy podejmą odpowiednia działania dopasowane do potrzeb oraz aktualnej sytuacji biznesu. Skontaktuj się z Good Opinion i zacznijmy robić dobre rzeczy dla Twojej marki.