Opinie dla aplikacji w Google Play: jak pozyskiwać pozytywne recenzje?

Opinie dla aplikacji w Google Play: jak pozyskiwać pozytywne recenzje?

Google Play to zdecydowanie najpopularniejszy sklep z aplikacjami mobilnymi. Ich liczba regularnie się zmienia, ale zawsze oscyluje w granicach 3,5 miliona (!). Dla porównania: w App Store do dyspozycji mamy co najmniej o milion apek mniej. To naturalne, że wydawcom bardzo zależy na tym, aby ich oprogramowanie znalazło się w Google Play, ponieważ najwięcej posiadaczy urządzeń mobilnych korzysta z systemu operacyjnego Android (należącego do Google). Problem polega na tym,  że z powodu ogromnej konkurencji bardzo trudno jest się wyróżnić i zachęcić odwiedzających sklep do pobierania konkretnej apki. Jak można to zmienić? Przede wszystkim dbając o pozyskiwanie pozytywnych opinii dla aplikacji w Google Play. Zespół Good Opinion chętnie Ci w tym pomoże. Przeczytaj nasz poradnik.

Dlaczego opinie dla aplikacji w Google Play są tak ważne?

Wbrew pozorom nie tylko z przyczyn wizerunkowych. Statystyki pokazują, że te aplikacje, które mają średnią ocenę na poziomie trzech gwiazdek lub niższą, są omijane przez użytkowników sklepu szerokim łukiem. Wynika to z czystej psychologii: widząc małą liczbę gwiazdek i nieciekawą ocenę przy opisie apki, nie spodziewamy się po niej niczego dobrego, a wręcz się jej obawiamy. To ostatnie jest akurat efektem licznych skandali w sklepie Google, do którego regularnie trafiają złośliwe aplikacje typu ransomware czy spyware. Pracownicy giganta z Mountain View regularnie je usuwają, ale idzie im to zbyt wolno.

Wracając do głównego tematu. Użytkownicy nie lubią aplikacji, które są średnio lub źle oceniane. Google też ich nie lubi. Prawdziwym dramatem jest jednak sytuacja, w której apka, pomimo dość długiego stażu w sklepie, nie ma żadnych ocen. Komunikat dla przeciętnego użytkownika jest jasny: to jakiś gniot, którego nie warto w ogóle tykać.

Zupełnie inaczej sprawa przedstawia się z tymi aplikacjami, które mają ocenę czterech gwiazdek lub wyższą. Te są chętnie pobierane przez użytkowników, a także nagradzane przez Google (za chwilę do tego przejdziemy). Właśnie dlatego warto starać się pozyskiwać jak najwięcej pozytywnych opinii. Jeśli będzie ich bardzo dużo, to nawet pojedyncze negatywne głosy nie zaszkodzą aplikacji, a droga do sukcesu w sklepie Google Play będzie szeroko otwarta.

Opinie w Google Play to podstawowy czynnik rankingowy

Pisząc w dużym skrócie i uproszczeniu: te aplikacje w sklepie Google Play, które mają wyższe oceny, zawsze osiągają lepszą pozycję na dane słowa kluczowe, a wręcz są rekomendowane przez Google. Dlatego uznaje się, że opinie stanowią bardzo istotny czynnik rankingowy. Przy tak dużym nagromadzeniu apek w sklepie Google pozycjonowanie swojego oprogramowania ma ogromne znaczenie i w praktyce może decydować o sukcesie aplikacji lub jej odejściu w niepamięć.

Pokażemy to na prostym przykładzie. Jeśli mamy dwie aplikacje do monitorowania aktywności fizycznej użytkownika, obie są pozycjonowane na dokładnie takie same frazy, przy czym jedna z nich ma ocenę 3,5, a druga 4,2, to ta z lepszym wynikiem zawsze będzie znajdować się wyżej na liście. Jest to zatem kolejny argument przemawiający za tym, aby zacząć dbać o pozyskiwanie pozytywnych recenzji użytkowników w Google Play.

No dobrze, ale skąd wziąć te opinie?

Jest na to kilka sposobów, a zaczniemy od najprostszego: trzeba zachęcić osoby pobierające aplikację do jej zrecenzowania. Deweloperzy i wydawcy stosują tutaj różne metody – często jest to np. jakiś bonus czy dostęp do darmowego okresu próbnego wersji premium w zamian za podzielenie się opinią. Do tego dochodzą standardowe mechanizmy przypominające, jak chociażby notyfikacje push z prośbą o zostawienie recenzji w sklepie Google Play.

Ta metoda pozyskiwania opinii ma jedną zasadniczą wadę: nigdy do końca nie wiadomo, czy użytkownikom dana apka rzeczywiście się spodoba. Trzeba się liczyć z tym, że pojawią się negatywne, w tym jawnie hejtujące opinie, co może się niestety mocno odbić na ogólnej ocenie aplikacji.

I wtedy do akcji wkracza Good Opinion. Organicznymi (czyli zgodnymi z polityką Google) metodami walczymy o to, aby Twoja aplikacja była oceniana o wiele lepiej niż konkurencji. Badania pokazują, że aby zmienić negatywną recenzję na pozytywną, często wystarczy poświęcić trochę czasu na wejście w interakcję z jej autorem.

Użytkownicy Google Play potrafią wystawić złą opinię bez jakiegoś poważnego powodu czy pod wpływem emocji. Kontaktując się z nimi poprzez odpowiedzenie na komentarz i zaproponowanie rozwiązania problemu, możemy osiągnąć znaczny przyrost pozytywnych lub neutralnych opinii.

Oczywiście to tylko jedna z metod, jakie wykorzystujemy w celu pozyskiwania dobrych opinii dla aplikacji w Google Play. W grę wchodzi również m.in. usuwanie negatywów powołując się na złamanie polityki Google (a takich przypadków jest mnóstwo). Kluczowe znaczenie ma również stałe monitorowanie aplikacji pod kątem pojawiających się ocen.

Więcej opcji zdradzimy w indywidualnie przygotowanej dla Ciebie ofercie. Już teraz skontaktuj się z nami.