Łatwy dostęp do informacji i duża konkurencyjność na rynku sprawiają, że klienci często podejmują decyzje o skorzystaniu z usług danej firmy na podstawie opinii i rekomendacji innych konsumentów. Buzz marketing wykorzystuje natomiast tę tendencję do promowania przedsiębiorstwa. Dowiedz się, co oznacza to pojęcie, jakie są rodzaje buzz marketingu, jak z niego korzystać i dlaczego warto.
Buzz marketing to rodzaj marketingu, który wykorzystuje różne techniki mające skłonić konsumentów do rozmów o marce i generowania pozytywnych opinii o jej ofercie. Używa się wobec niego także takich pojęć jak marketing szeptany, marketing plotki czy word of mouth marketing. Jest to metoda promocji bazująca na psychologicznej zasadzie społecznego dowodu słuszności. Mówi ona o tym, że wyznacznikiem do podejmowania decyzji czy określonych zachowań są zachowania i opinie innych ludzi. Jeśli zatem inni polecają dany produkt lub usługę i wypowiadają się o nich w pozytywnym świetle, dla konsumenta jest to sygnał, że są one warte uwagi.
Obecnie marketing szeptany stosuje się przede wszystkim przy użyciu narzędzi internetowych takich jak fora, media społecznościowe czy serwisy służące do oceniania różnego rodzaju biznesów. Niniejszy tekst skupia się właśnie na takich działaniach.
Celem marketingu szeptanego jest przede wszystkim:
zwiększenie naturalnego zainteresowania wokół marki i produktu lub usługi;
zachęcenie potencjalnych klientów do dyskutowania o marce, produkcie lub usłudze;
wzmocnienie wizerunku marki (poprzez pozytywne opinie).
Dzięki temu prawdopodobieństwo przyciągnięcia zarówno nowych, jak i powracających klientów zdecydowanie wzrasta. Umiejętnie prowadzony buzz marketing pozwala też firmie budować silną pozycję na rynku i wypracowywać przewagę nad konkurencją!
Buzz marketing można podzielić na kilka podkategorii czy też rodzajów. Wybrane techniki można stosować pojedynczo lub w grupach, aby osiągnąć zamierzone cele. Jakie rodzaje marketingu szeptanego są stosowane najczęściej?
Viral marketing to technika polegająca na wykorzystaniu tzw. treści wirusowych, czyli takich, którymi użytkownicy dzielą się spontanicznie, z własnej woli. Treści wirusowe mogą być np. tekstami, memami czy wideo wyróżniającymi się oryginalną, angażującą treścią o charakterze humorystycznym, informacyjnym itp.
Evangelist marketing bazuje na lojalnych użytkownikach. Chodzi w nim o zbudowanie zaufanej, trwałej relacji z konsumentem, który następnie staje się "ewangelistą", polecającym usługi lub produkty firmy swoim bliskim.
Community marketing polega na realizowaniu działań w mocno wyspecjalizowanych społecznościach, np. na forach internetowych lub w grupach na Facebooku.
Trendsetting to forma zbliżona do influencer marketingu. Polega na promowaniu marki przez konkretną osobę (np. celebrytę, influencera) lub wykreowaną przez markę personę.
Bardzo ważnym narzędziem buzz marketingu są też opinie pisane przez użytkowników internetu, np. w Google lub przeznaczonych do tego celu serwisach. To właśnie te przestrzenie są w dzisiejszych czasach najważniejszym źródłem informacji o firmach, produktach i usługach.
Marketing szeptany może przynieść firmie szereg bardzo istotnych korzyści. Dlatego inwestowanie w tę formę promocji jest jak najbardziej dobrym pomysłem. Należy jednak dopilnować, aby buzz marketing był prowadzony umiejętnie – w tym celu warto skorzystać z pomocy fachowców.
Nie jesteś pewien, czy warto stosować buzz marketing? Lista korzyści, jakie może zapewnić, powinna Cię przekonać! Umiejętnie prowadzony marketing szeptany:
pomaga skutecznie budować rozpoznawalność marki,
poprawia jej wizerunek,
pozwala zdobyć zaufanie potencjalnych klientów dzięki rekomendacjom,
jest wysoce skuteczny ze względu na brak nachalności charakterystycznej dla tradycyjnej reklamy,
jest relatywnie tani w porównaniu z wieloma innymi metodami promocji,
ułatwia dotarcie do konkretnej niszy odbiorców,
pozwala na zwiększenie sprzedaży.
Buzz marketing to niezwykle skuteczna forma marketingu – pod warunkiem że robisz to dobrze!
Czego unikać w buzz marketingu? Do najczęstszych błędów należą:
brak planu – chaotyczne, nieuporządkowane działania rzadko przynoszą oczekiwane skutki;
duplikowanie treści – np. publikowanie dokładnie takich samych opinii w różnych miejscach w sieci;
atakowanie konkurencji – zwykle robi to złe wrażenie i prowadzi do podważania autentyczności treści;
kłamstwo – manipulowanie faktami i jawne kłamstwa prędzej czy później przyniosą efekt odwrócony od zamierzonego;
kreowanie sztucznych dyskusji – konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na sztuczność, a przesadnie "reklamowy" przekaz nie wzbudza zaufania.
Chcesz prowadzić skuteczny buzz marketing i budować silny wizerunek swojej marki? Warto zaufać w tej kwestii fachowcom. Sprawdź usługi Good Opinion i doceń zalety marketingu szeptanego w swoim biznesie. Proponujemy m.in. takie usługi jak dodawanie opinii w Google – doskonała znajomość zasad giganta technologicznego oraz doświadczenie sprawiają, że nasze opinie są naturalne, wiarygodne i skuteczne. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły oferty!