Wyszukiwanie lokalne to zapytania o produkty lub usługi w obrębie miejscowości, dzielnicy lub regionu - słowem - obecnej lokalizacji użytkownika. Ma ono istotne znaczenie dla działalności Twojej firmy, szczególnie, kiedy mowa o zwiększeniu zysków i rozpoznawalności marki. Sprawdź, dlaczego.
Wyszukiwanie lokalne to wpisywanie zapytań w wyszukiwarkę, które są związane z usługami świadczonymi w danym regionie, mieście, bądź w obrębie dzielnicy (w pobliżu Twojej lokalizacji i z uwzględnieniem odległości). Dotyczy ono takich branż jak między innymi: beauty, kultura, handel, gastronomia, noclegi, serwisy i naprawy, IT czy też marketing. Google nieustannie pracuje nad tym, aby usprawnić wyszukiwanie lokalne - przyjrzyjmy się więc, o czym mowa w praktyce.
Wyszukiwanie lokalne działa na zasadzie dopasowania odpowiedzi na zapytania do Twojej obecnej lokalizacji. Google może ją wykryć m.in. z pomocą sygnału GPS, jak również na podstawie numeru IP. Wpisując więc w wyszukiwarkę np. frazę “fryzjer” przebywając na terenie Warszawy, otrzymasz propozycje salonów działających w stolicy.
Musisz jednak wiedzieć, że na pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania wpływa szereg innych czynników. O jakich mowa?
Wśród czynników, które wpływają na wyniki wyszukiwania lokalnego istotne miejsce zajmuje Wizytówka Google Moja Firma. Mowa o usłudze, z pomocą której możesz dodać swój biznes do Google Maps, a tym samym zwiększyć widoczność Twojej firmowej witryny. Wśród podstawowych danych, które należy zamieścić w wizytówce GMF znajdują się takie jak: nazwa firmy, kategoria działalności, adres, godziny otwarcia, telefon, unikalny opis, logo i zdjęcia. Mądre zarządzanie wizytówką Google to klucz do pozyskiwania lokalnych klientów.
Nie można bagatelizować również takiego czynnika, jak opinie Google, które są możliwe do dodawania z poziomu wizytówki Google Moja Firma. Świadczą one o sile Twojej marki - im więcej pozytywnych, tym wyższa pozycja w SERP-ach.
Kolejną bardzo ważną kwestią jest zadbanie o odpowiednią optymalizację strony firmowej. W praktyce mowa między innymi o dobrych praktykach SEO, czyli uzupełnieniu meta danych, wysokiej jakości treściach nasyconych frazami kluczowymi zawierającymi nazwę miejscowości czy też dzielnicy, jak również właściwej strukturze treści i tagów.
Na pozycję witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania mają również wpływ linki zwrotne pochodzące m.in. z lokalnych stron i katalogów. Nie bez znaczenia pozostaje również aktywność firmy w mediach społecznościowych.
Pozycjonowanie lokalne może istotnie wpłynąć na rozwój Twojego biznesu głównie z uwagi na to, że zwiększa szanse na dotarcie do określonej grupy klientów. Pomoże uniknąć trafienia z komunikatem do przypadkowych użytkowników, którzy nie są zainteresowani Twoimi usługami, bądź też produktami.
Lokalne SEO realnie wpływa na zwiększenie przychodów. Im wyżej Twoja strona i wizytówka Google Moja Firma wyświetlają się w organicznych wynikach wyszukiwania, tym większa szansa na konwersję. Działania w obrębie lokalnego SEO zazwyczaj przynoszą efekty w krótszym czasie niż ma to miejsce w przypadku ogólnopolskiego. Masz więc duże szanse na szybsze wypracowanie wyników.
Local SEO to sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji, a ponadto budowanie świadomości marki i zaufania do niej. Im częściej Twoja wizytówka i witryna będą pojawiały się w topowych wynikach wyszukiwania, tym bardziej zapadną w świadomości odbiorcy. Ponadto będziesz prezentował się jako wiarygodny przedsiębiorca.
Jeśli odpowiednio zadbasz o pozycjonowanie lokalne, w tym m.in. o wiarygodne i pozytywne opinie w wizytówce Google Moja Firma, masz bardzo duże szanse na długofalowe efekty. W praktyce przekłada się to na utrzymywanie się wysoko w wynikach wyszukiwania, a tym samym, docieranie z ofertą do potencjalnych klientów. To już krótka droga do zwiększenia zysków i rozwoju firmy.
Pamiętaj jednak o tym, że często opinie od klientów nie wystarczą, aby uzyskać ich odpowiednią ilość, więc dobrze jest szukać wsparcia.
Aby zdobyć lub poprawić opinie potrzebne dla lepszych wyników wyszukiwania lokalnego, warto jest poprosić o nie klientów. Możesz to zrobić np. poprzez kontakt telefoniczny lub osobiście. Dobrą praktyką jest również wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail, zwłaszcza po dokonaniu zakupu przez klienta czy też zapisaniu się do newslettera. Musisz wykazać się zaangażowaniem.
Pamiętaj jednak o tym, że przy pozyskiwaniu opinii klientów możesz również korzystać z usług profesjonalistów, podobnie, jak w przypadku takich działań jak sprawdzanie opinii Google. Sam potentat tego nie robi, a weryfikacja na własną rękę często bywa bardzo czasochłonna. Jest to szczególnie istotne w przypadku negatywnych lub fałszywych opinii, które wymagają szybkiej interwencji.
Jako Good-Opinion zajmujemy się zarówno kompleksową weryfikacją, jak i pozyskiwaniem oraz usuwaniem opinii (w Google i na innych platformach). Już dziś sprawdź nas i ciesz się pozytywnymi komentarzami, które mogą istotnie wpłynąć na Twoją pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania!