Dropshipping - Twój pierwszy internetowy biznes

Dropshipping - Twój pierwszy internetowy biznes

Dziś bardzo dużo osób myśli o własnym biznesie. W pierwszej kolejności przyszli przedsiębiorcy bardzo często rozważają możliwość handlu i to nie w tradycyjny sposób, ale za pomocą Internetu. W dużej mierze problem stanowi zakup towaru, gdyż osoby rozkręcające biznes, nie dysponują gotówką lub miejscem, aby stworzyć sobie takie zaplecze.

Na szczęście, ostatnimi laty bardzo intensywnie rozwinął się model sprzedaży zwany dropshippingiem, który pozwala rozpocząć działalność bez posiadania w sposób fizyczny wszystkich oferowanych towarów. Oznacza to, że pewna cześć obowiązków ciąży na dostawcy, który musi produkt spakować i wysłać w najbezpieczniejszy możliwy sposób.

Upraszczając, osoba wykorzystująca dropshipping, pewnego rodzaju zaawansowanym i samodzielnym pośrednikiem między klientem a hurtownią czy producentem, który generuje na własną rękę zamówienia. Zasady współpracy powinny być jasno określone i warto spisać na papierze jak ma przebiegać proces dostarczania dóbr zamówionych przez klienta – w szczególności, jeśli w sklepie internetowym są wystawiane dobra z różnych miejsc (o tym za chwilę).

Działając w modelu dropshippingu można lepiej skupić się na działaniach marketingowych i nie martwić się bezpośrednio stan magazynowy. Tutaj największą sztuką jest maksymalne zainteresowanie klientów ofertą tak, aby zamówienia do dostawcy z wliczoną prowizją trafiały od prowadzącego sklep. Jak wiadomo, to wciąż będzie spore wyzwanie, które może być zrealizowane odpowiednim nakładem pracy.

Jeśli już wiesz, czym jest dropshipping i widzisz się w takim biznesie, to musisz zacząć starannie przygotować się do otwarcia sklepu. Istnieje kilka ważnych kwestii, które muszą być jasno sprecyzowane przed rozpoczęciem sprzedaży.

Jak rozliczać się z klientami?

Funkcjonują dwa usankcjonowane modele, które pozwolą Ci zarobić pieniądze, a zarazem nie przysporzą problemów z organami kontrolnymi. Oto one:

Sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek – oznacza to, że klient zawiera umowę bezpośrednio z prowadzącym sklep. W związku z tym, jego właściciel wystawia fakturę, dba o bezpieczeństwo danych osobowych, przestrzega zasad kodeksu cywilnego, prawa konsumentów czy zasad świadczenia usług drogą elektroniczną.

Pośrednictwo w sprzedaży – właściciel sklepu występuje formalnie jako pośrednik w procesie sprzedaży. Fakturę wystawia podmiot dostarczający zamówione dobro. Tak samo będzie on odpowiedzialny za zwroty, reklamacje. Właściciel sklepu w tym modelu wystawia dostawcy fakturę za prowizję, która jest należna za zrealizowanie sprzedaży.

Jaki model jest najkorzystniejszy?

Na pierwszy rzut oka najwygodniejszym modelem jest pośredniczenie w procesie sprzedaży, gdyż teoretycznie ciąży na nim mniej obowiązków, które musi wypełniać. Jedną z najważniejszych to informacja, kto jest faktycznym sprzedawcą, gdyż to on będzie dostarczał produkt, wystawiał dowód sprzedaży czy reagował w przypadku reklamacji. W tym modelu działania wszystko wygląda ok, dopóki współpraca jest oparta na jednym dostawcy. W sytuacji, gdy klient zamawia różne produkty w jednym internetowym sklepie oczekuje, iż dobra przybędą w tym samym terminie z jednym dowodem zapłaty. Do dezorientacji dochodzi, gdy do klienta dochodzi informacja, że w przypadku bardziej rozbudowanych zakupów, paczki z poszczególnymi towarami będą przychodzić osobno i w różnym czasie. To może zniechęcać i powodować, że klient przejdzie do konkurencji.

W tym modelu sprzedaży też bardzo istotne jest zabezpieczenie procesu fakturowania. Z dostawcą trzeba tak się dogadać, aby faktura dostarczona do klienta uwzględniała kwotę prowizji dla pośrednika. Porządek w tej materii jest bardzo istotny, gdyż każdy chce bezproblemowo rozliczać się z urzędem skarbowym.

W związku z powyższym, bezpieczniejszym i wydajniejszym sposobem działania jest sprzedaż we własnym imieniu. Właściciel sklepu ma co prawda więcej obowiązków, ale organizacyjnie jego działalność jest spójniejsza i wydajniejsza w szczególności, gdy współpracuje z kilkoma podmiotami.

Podsumowanie

Dropshipping to dobry pomysł na biznes dla każdego, kto chce sprzedawać produkty online bez potrzeby magazynowania towaru. Najważniejszymi elementami takiej działalności jest umowa o współpracę z dostawcą oraz regulamin sklepu. Dobrze poinformowany klient będzie czuł się bezpieczniej i pewniej wiedząc od kogo co może oczekiwać przy zawieraniu transakcji, a dostawca znał zakres swoich zadań.